probleemanalyse
De eerste stap binnen het H@W traject is de probleemanalyse. Elke werknemer vult een vragenlijst in om inzicht te krijgen in zijn of haar Positieve Gezondheid. Op basis van deze uitslag wordt er met de werknemer een doelstelling bepaald waaraan gewerkt kan worden binnen het jaartraject (46 weken). De doelstelling is voornamelijk gericht op een vorm van preventie, maar kan eventueel ook curatief gericht zijn.
Jij ontvangt een managementrapportage vanuit een dashboard waarin duidelijk wordt aangegeven wat de status is van de Positieve Gezondheid van jouw werknemers binnen het bedrijf.


lichaamsrapport
Daarnaast wordt van elke werknemer een lichaamsrapport gemaakt. De volgende testen zijn onderdeel van het lichaamsrapport. Ook hierover kan een overall rapportage worden aangeleverd waarbij je inzicht krijgt in het aantal gezondheidsbevorderaars binnen je organisatie.
Lengte / Gewicht / BMI / Buikomvang
Glucose en ketonen meting
Cholesterol (HLD/LDL/Triglyceriden/cholesterol ratio)
Bloeddruk
Hartslag
Saturatie
Stressmeting (hartslagvariabiliteit)
interventies
Op basis van de probleemanalyse – de Positieve Gezondheid vragenlijst, het lichaamsrapport en de doelstelling die samen met de werknemer wordt opgesteld – zijn er verschillende interventies mogelijk. Daarnaast wordt er 1x per half jaar een centrale lezing of workshop georganiseerd.
Coachingsgesprek
Fysiotherapie
Acupunctuur
Massage
Voedingsadvies
(Pijn) educatie
Monitoren
In overleg met de HR-afdeling worden de werknemers 4 tot 5x per jaar preventief gezien in de praktijk – waarvoor je een ruimte beschikbaar stelt – binnen het bedrijf. Op basis van de probleemanalyse wordt met de werknemer een doelstelling bepaald die centraal staat gedurende dit jaartraject. Deze doelstelling kan zowel binnen de primaire, secundaire, als tertiare preventie vallen.
Primaire preventie
Heeft als doel om gezondheidsproblemen te voorkomen door het wegnemen van de oorzaak.
Het doel is om bij alle mensen de gezondheid te bevorderen en de kans op het ontstaan van ziekte of risicofactoren te verminderen.
Voorbeeld: Denk hierbij aan screening van mensen op riscofactoren zoals bloeddruk, buikomvang, glucose etc.
secundaire preventie
Richt zich op mensen met een gezondheidsprobleem in een vroeg stadium, zodat dit herstelt of niet verergert.
Het doel is om mensen te laten herstellen van specifieke aanwezige gezondheidsproblemen of risicofactoren.
Voorbeeld: Een werknemer met rugklachten die kan herstellen, waarbij je recidief wil vermijden.
tertiaire preventie
Richt zich op mensen die al ziek zijn. Het aanwezige gezondheidprobleem is onomkeerbaar waardoor volledig herstel niet mogelijk is.
Het doel is om de ziektelast te reduceren, co-morbiditeit te voorkomen en de zelfredzaamheid te vergroten.
Voorbeeld: leefstijladvies bij mensen met hart- en vaatziekten, pijneducatie bij mensen met chronische pijnklachten.
curatieve zorg
Ook curatieve zorg (behandeling van klachten) kan worden ingezet binnen de werksetting. H@W faciliteert een periodiek inloopspreekuur waarbij werknemers op afspraak en indicatie een afspraak kunnen inplannen. Belangrijk is dat er afstemming plaatsvindt tussen de HR-afdeling en H@W, zodat er geen misbruik wordt gemaakt van deze dienst. HR is in dit geval de verwijzer.
Indien je als organisatie voor curatieve zorg binnen je bedrijf kiest, getuigt van goed werkgeverschap. Als werkgever fungeer je als ‘extra zorgverzekeraar’. In tijden waar de zorgpremie duurder wordt en het aanbod van zorg minder, is dit een mooie secundaire arbeidsvoorwaarde vanuit de werkgever.
evalueren
Aan het einde van het jaartraject vindt een evaluatie per werknemer plaats. Deze evaluatie omvat opnieuw:
De vragenlijst positieve gezondheid
Het lichaamsrapport
Evaluatie van de doelstelling
De evaluatie met jou als HR-manager of eigenaar vindt plaatst op rapportage niveau.
Is de algehele positieve gezondheid binnen het bedrijf verbeterd?
Zijn er meer gezondheidsbevorderaars binnen het bedrijf?
Is het ziekteverzuim binnen jouw organisatie afgenomen?